Trends and Hypes

Trends

What betekent een trend ?
Een trend is een koers die zich gedurende een langere periode in een bepaalde duidelijke richting beweegt. Een trend kan naar veel verschillende onderwerpen verwijzen. De economische trend is erg interessant voor economen en beleggers.

Hypes

Een hype is een verschijnsel dat tijdelijk bovenmatige media-aandacht krijgt en daardoor belangrijker lijkt dan het in werkelijkheid is. Het gevolg van dit zichzelf versterkende mechanisme kan zijn dat iets dat zich als een ogenschijnlijk verwaarloosbare kleinigheid voordoet, uitgroeit tot een werkelijk belangwekkend verschijnsel.

Zijn er verschillen tussen een Trend en een Hype ?

Het is lastig om het verschil duidelijk uit te leggen want het lijkt gewoon heel erg op elkaar, toch ga ik het proberen zo goed mogelijk te doen. Een hype en trend starten allebei vrij wel uit het niets, ze worden van de ene op de andere dag razend populair. Dan hebben ze allebei een top van een tijdje, en als deze top is geweest gaat het natuurlijk weer super snel dalen. In deze daling worden trends en hypes allebei niet populair meer. Dan komt nu het verschil. Het verschil tussen een hype en een trend is dat een trend na deze daling er wel weer bovenop komt alleen niet meer zo populair wordt dat het weer een nieuwe top krijg, het is een gewoon deel van het leven geworden. Dit is dus zo bij een trend en een hype stopt dus na de daling en komt er ook niet meer bovenop. Je kunt ook altijd pas zeggen of het een hype of een trend is na een tijdje, je kunt van tevoren niet voorspellen of men de kansen van het onderwerp toch wel in gaan zien na de daling.

 Trend.

Een goed voorbeeld van een hype is de televisie, televisie is immers een normaal iets geworden in ons leven van tegenwoordig. Maar vroeger was dit wel anders. Toen de televisie net op de markt werd het dus heel snel razen populair geworden. Het bereikte zo zin piek, en daarna was men eigenlijk teleurgesteld in de televisie. Door reclame had men zich veel meer voorgesteld van televisie. Hierdoor daalde de populariteit weer super snel en had het een dieptepunt. Na dit dieptepunt zag men toch wel in dat het heel handig was en dat er veel mogelijkheden lagen in de televisie bijvoorbeeld reclame. En nu is televisie een normaal deel geworden van ons leven. Je ziet dus de groei, piek, daling, en het toch wel belangrijk vinden. Hierdoor is het een trend en geen hype.

 Hype.

Een leuk en recent voorbeeld van een hype is gangnam style. Bij gangnam style was iedereen een tijdje bezeten van het dansje, de top was dus snel bereikt. Na deze top zag iedereen in dat het eigenlijk heel belachelijk was wat ze deden dus daalde de populariteit weer enorm. Het dieptepunt was bereikt. Na dit dieptepunt zijn mensen niet in gaan zien dat het een goed en leuk dansje was om te doen. Na het dieptepunt is gangnam style er dus niet weer boven op gekomen, en hierdoor kun je van een hype spreken en niet van een trend.

 

Trends in de jaren '20

  • Paalzitten (Flagpole sitting)

 

Paalzitten (Flagpole sitting) was in de jaren '20 heel populair. Paalzitten is een sport waarbij het de kunst is om zo lang mogelijk op de houten paal te blijven zitten.

De paal is meestal voorzien van een plank om op te zitten en een voetsteun. Eventueel is er ook een ruggensteun. Meestal is elke paar uur een korte pauze toegestaan om bijvoorbeeld naar het toilet te gaan. De paal staat meestal in het water, zodat letsel wordt voorkomen als de deelnemer eraf valt. Meestal is er sprake van een competitie, met meerdere deelnemers, ieder op een paal, die tegelijk beginnen.

  • PEZ

 

PEZ is een snoepmerk. Het is in 1927 door Eduard Haas op de markt gebracht als vervanging voor sigaretten.

De naam is afgeleid van het Duitse woord voor peppermunt: Pfefferminz.

De pepermuntjes werden aanvankelijk in blikken doosjes aan de man gebracht, maar in 1949 volgde de revolutionaire van plastic gemaakte dispenser.

 

  • Dansmarathons

Dansmarathons zijn gebeurtenissen waarin mensen gedurende een langere tijd dansen of lopen. 

Ze zijn begonnen als danswedstrijden in de jaren twintig

 

  • Jazz

Met jazz wordt een op improvisatie gebaseerde muziekstijl bedoeld die beïnvloed is door West-Afrikaanse ritmes en ontstaan is in New Orleans uit een kruisbestuiving van ragtime en bluesfolknegrospirituals en Franse marsmuziek. Oorspronkelijk betekende het woord jazz een "zeer energieke dans"


Trends in de jaren '50

  • Sock Hop

Een sok hop / recordhop of gewoon een hop, was in de jaren '50 een informeel gesponsord dansevenement voor tieners in Noord America

  • 3-D Films

Ee3D-film, driedimensionale film of stereoscopische film is een film waarin schijnbare diepte wordt gemaakt door stereoscopie.

In de jaren 20 begon de mens gebruik te maken van bewegende driedimensionale beelden. Om de projectie te bekijken moest men vrijwel steeds een bril dragen. 

In de jaren 50 werd er met de anaglyphmethode geprojecteerd.

Bwana Devil van Arch Oboler uit 1952 was de eerste langspeelfilm in drie dimensies die in gewone bioscoopzalen vertoond werd.

  • Poodle rok (poodle skirts)

De trend van poodle rokken was in 1957 begonnen.

Het idee voor de rok begon als een laatste kerstrok die  Juli Lynne Charlot nodig had.

  • Frisbee

Iedereen hield ervan om de frisbee rond te gooien. Zelfs vandaag gaan mensen nog steeds frisbees rond op parken, stranden, bbq's enz.

Zelfs honden houden van frisjes aan het achtervolgen ... maar niets vergelijkt met hoe mensen hun in de jaren 1950 genoten hebben.


Trends in de jaren 1990

  • Nintendo 64

De Nintendo 64 (  N64 ) is de derde in een succesvolle serie van door Nintendo uitgebrachte spelcomputers.

De Nintendo 64 werd in 1996 op de markt gebracht en was de opvolger van de succesvolle Super Nintendo Entertainment System.

Door de originele vorm en het nieuwe soort controller dat Nintendo op de markt bracht, werd de Nintendo 64 een bescheiden succes met meer dan 30 miljoen verkochte exemplaren.

  • Ringpop

Ring Pop is een merk van fruit gekeurde lollipops vervaardigd door Topps.

Ze zijn in de vorm van een draagbare kunststof ring met een groot snoep "diamant" en komt in verschillende kleuren en smaken.

Ze werden door Frank Richards in 1979 uitgevonden.

  • Computer

Sommige critici zeggen dat de computer een uitstervende dinosauriër is, maar desktops en laptops zijn de afgelopen jaren sneller, slimmer en zelfs sexy geworden.

Tegenover elk crashscherm, zien we verbeteringen die de pc meevoeren naar een tijdperk van VR, 4K en 5G.

Computer is een van de grootste trends van het wereld, en worden nog steeds meer gevorderd.

  • Hoelahoepen

Hoelahoepen (ook wel Hula Hoop genoemd) is een spel voor zowel kinderen als volwassenen, en kan alleen en in groepsverband worden beoefend.

Hoelahoepen doet men door in een grote hoepel te gaan staan en deze omhoog te tillen ter hoogte van de gordel. Door vervolgens de hoepel een zwaai te geven komt deze in beweging om de gordel. Het is nu de kunst om de hoepel om het middel te laten draaien door bewegingen te maken met de buikgordel in cirkelvorm. De hoepel blijft nu om de buikgordel heen draaien, mits het draaien met de buikgordel door de persoon wordt volgehouden.

 


Trends in de jaren 2000

  • Playstation 2

De PlayStation 2, werd in 2000 ontslaan.

De PlayStation 2 is de best verkopende thuisconsole tot op heden.
Met meer dan 155 miljoen eenheden verkocht per 28 december 2012.

Sony's volgende console ( de PlayStation 3), was in 2006 ontslaan en heeft wereldwijd meer dan 80 miljoen consoles verkocht vanaf november 2013.

  • iPod

Een iPod is een draagbare muziek- en mediaspeler van het Amerikaanse technologiebedrijf Apple. De iPod is ontworpen om gecomprimeerde audiobestanden af te spelen en is succesvol geworden over de hele wereld door zijn eenvoudige ontwerp en bediening. Van de iPod zijn in de loop der jaren verschillende varianten uitgebracht, die 'generaties' worden genoemd. De 'klassieke' iPod is ongeveer zo groot als een pakje sigaretten en de eerste generatie was ongeveer even dik, de latere generaties zijn ongeveer zo dik als een potlood.

  • Crocs

Crocs Inc. is een Amerikaans bedrijf dat in juli 2002 werd opgericht door Lyndon Hanson, Scott Seamans en George Boedecker en was bedoeld om lichtgewicht plastic schoenen te maken. Oorspronkelijk waren de schoenen bedoeld als buitenschoenen vanwege het anti-slipeffect. Crocs introduceerde het eerste model, de Crocs Beach, in november 2002 tijdens de Fort Lauderdale Boat Show.

  • Gekleurde skinny jeans

Een skinny jeans, soms ook een wortelbroek genoemd, is een nauw aansluitende spijkerbroek met dunne broekspijpen. Dit model bestaat ook in andere materialen dan denim. Veelal bestaan skinny jeans zelf uit een mengeling van denim en enkele procenten elasthaan, zodat het mogelijk is om de nauwe broekspijpen over de voeten te trekken. Een andere mogelijkheid zijn ritssluitingen langs de pijpen.


Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Maak jouw eigen website met JouwWeb